tisdag 5 november 2013

Brännäsla och örtsalt


Brännässlan är min favoritväxt. Den innehåller c-vitamin, järn, kalcium, fosfor,kisel, mangan och svavel. Den är utmärkt tillskott vid trötthet och järn brist. Men den hjälper också till att läka efter sjukdom eller operation, vid reuma, vid njurbesvär, och urinvägsinfektion.

Brännässelfröna är lite magiska så här års när dagsljuset försvinner och man börjar känna tröttheten komma. Så för att få i mig ny energi och höja mitt låga Hb gjorde jag i höstas ett örtsalt av nässelfrön, persilja och salt. Detta blev en riktig hit, som jag använder till allt möjligt, till att salta maten, krydda joghurtdippen, och på smörgåsen. Så gott!

Gjorde även en tinktur av nässelfröna som jag tar några droppar av när jag känner mig extra trött. I dag testade jag också göra egna örtpiller som jag kan skriva om en annan dag.

Ja nässlan är en riktig dunderväxt, bättre än spenat, så kanske grossister borde börja sälja dem :). Men som tur har jag mängder av dem på egen gård, så jag slipper köpa dem i matbutiken eller hälsokostaffären eller ens odla den, bara att gå ut och plocka. Lättare kan de ju inte bli.

4 kommentarer:

  1. Dundermedel! Älskar att plocka och ta vara på det naturen ger oss!
    Du påminner mig om att göra eget örtsalt, det har jag kvar på att-göra-listan inför vintern.
    Så du plockar alltså nässelfrön nu på hösten?
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidigare i höstas plockade jag nässelfröna, de som hade gröna fina klasar. De är bäst att plocka dem på hösten för då har de mest näring. H/ Anna

      Radera
  2. Nässlor <3
    Har tänkt göra eget örtsalt och det här vill jag verkligen prova!
    Spännande med din egna tinktur och örtpiller, vill gärna läsa mera om dem! :)

    /Evelina - Evelinas Ekologiska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva, de är svårt att misslyckas med det :).
      H/ Anna

      Radera