onsdag 25 september 2013

Boktips!

Måste bara tipsa om en bok som ni bara måste läsa. Handla rätt för en giftfri barndom, skriven av  Anne Lagerqvist, Christine Ribbing och Karin Wallins. Detta är enligt mig en handbok för den miljö- och kemikaliemedvetna föräldern. Lånade den från biblioteket men det är definitivt en bok värd att köpa hem och lägga i bokhyllan, de ska i allafall jag göra.

Här står kortfattat om alla farliga kemikalier som  vi har runtom oss i vår vardag, var de finns, vad man bör se upp med, samt eko certifieringar man bör känna till. Den är riktad till föräldrar, men jag tycker även att andra kan läsa den. Sedan finns här  en del tips vad man bör göra för att minska på kemikaliemängden. I boken anger de en hel del bra ekologiska webshoppar, där man hittar allt från gravidkläder,leksaker, husgeråd och madrasser.

Fast jag tycker att jag har koll på en del kemikalier fick jag många Aha upplevelser då jag läste boken, jag hade lust att stryka under en hel del i den ( men det kunde jag ju inte göra eftersom den va lånad). Nu blir det nog att beställa hem ett exemplar. Om du inte själv hinner/ orkar läsa denna bok , så kommer jag att dela med mig här på bloggen en del tips jag hittade i boken, så håll utkik.

1 kommentar:

  1. Tack för boktipset, den ska jag försöka få tag i. Vilken härlig blogg du har!

    SvaraRadera